مقدمه

نقشه فرایندی یک تصویر بزرگ و جامع از سازمان ارائه می‌نماید تا بتوان چگونگی گردش کار در سطح کلان را نمایش داد. سازمان ها باید انواع فرایندهای مورد نیاز برای تحقق اهداف کسب و کار سازمان خود را مشخص نمایند اگر چه این فرایندها بسته به نوع و ماهیت هر سازمان منحصر به فرد است ولی می توان این فرایندها را به صورت عمومی طبقه بندی نمود. برای این که فرایندهای سازمان خود را بشناسیم، چارچوب­‌های فرایندی متعددی در دسترس می­‌باشند که هر یک از چارچوب‌های فرایند، نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. سه مورد از مطرح‌ترین این چارچوب‌ها عبارتند از :

  • چارچوب طبقه‌بندی فرایند مرکز بهره‌وری و کیفیت آمریکا (PCF-Process Classification Framework)

چارچوب APQC که مخفف American Productivity & Quality Center می‌باشد، شناخته‌شده‌ترین چارچوب بوده که فرایندهای عملیاتی و مدیریتی را در ۱۲ گروه شامل تدوین چشم انداز و استراتژی، توسعه و مدیریت محصولات و خدمات، بازار و فروش محصولات و خدمات، تحویل محصولات فیزیکی، مدیریت خدمات مشتری، توسعه و مدیریت منابع انسانی، مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت منابع مالی، خرید، جمع‌آوری و مدیریت دارایی­‌ها، مدیریت ریسک ، انطباق، اصلاح و انعطاف‌پذیری سازمانی، مدیریت روابط خارجی و توسعه و مدیریت قابلیت­‌های تجاری سازماندهی می­‌کند.

  • زنجیره ارزش پورتر (Porter)

اگرچه این مدل در ابتدا برای بنگاه‌های تولیدی ارائه شده و مورد استفاده قرار گرفته است ولی بر اساس نوع و چارچوب نگرش آن، قابلیت استفاده در سازمان‌های غیرتولیدی و با ماموریت و اهداف متفاوت از جمله خدماتی را دارد. زنجیره ارزش فرایند‌های کاری یک سازمان را به دو گروه، فرایندهای اصلی و فرایندهای پشتیبانی تقسیم می‌کند. مجموعه این فرایند‌ها، زنجیره ارزش سازمان را تشکیل می‌دهند. در واقع ارزش‌های ایجاد شده در فعالیت‌ها و وظایف مختلف منجر به شکل‌گیری ارزش در کل سازمان می‌گردد. فرایندهای اصلی در جهت ماموریت و اهداف سازمان می باشد و فرایندهای پشتیبانی به نحوی فرایند‌های اصلی سازمان را مورد پشتیبانی و حمایت قرار می‌دهند.

  • مرجع عملیات زنجیره تامین (SCOR – The Supply Chain Operations Reference)  

این چارچوب توسط شورای زنجیره تامین ایجاد شده است. مرجع عملیات زنجیره تأمین بیشتر برای صنایعی استفاده می‌­شود که در مدیریت زنجیره تأمین قرار دارند . این مدل براساس 5 فرایند مدیریتی شامل برنامه‌ریزی، منابع، تولید کالا، تحویل کالا و عودت دادن کالا ساخته شده است.

معرفی

دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1391 اولین نسخه نقشه فرایندی خود را در قالب 11 فرایند کلان و 5 سطح فرایندی، بر پایه مدل مرجع APQC تدوین نمود. انواع فرایندهای کلان و سطوح فرایندی دانشگاه عبارتند از:

  • مدیریت راهبردی
  • فرایندهای کلان اصلی: مدیریت آموزش، مدیریت پژوهش و فناوری، مدیریت فرهنگی و اجتماعی و مدیریت خدمات دانشجویی
  • فرایندهای کلان پشتیبانی و مدیریتی: مدیریت تعالی سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت منابع مالی، مدیریت دارایی‌ها، مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت ارتباطات

 1

اهداف

  • شناسایی فرایندهای موجود و پیش‌بینی فرایندهای آتی موردنیاز دانشگاه؛
  • تعیین محدوده فرایندها و درک ارتباط و وابستگی بین آن‌ها؛
  • ارائه دسته‌بندی مناسب برای فرایندهای دانشگاه؛
  • آگاهی از نقش هر کدام از فرایندها در انجام امور؛
  • تعیین مالکیت فرایندها و متولی تصمیم‌گیری و راهبری آن‌ها و
  • مدیریت درخواست‌های به روز رسانی نقشه فرایندی با توجه به نیازهای جدید دانشگاه.

 

جریان کار کلی

2

 

روش اجرایی، فرم‌ها و راهنمای کاربری

 

گزارش آماری

با توجه به آخرین بازنگری دوره‌ای نقشه فرایندی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 97، تعداد 11 فرایند کلان، 43 گروه فرایند، 117 فرایند، 212 زیرفرایند و  تعداد 639 عنوان فعالیت تعریف شده است. تعداد فعالیت هر کدام از حوزه‌های کاری دانشگاه عبارتند از: حوزه ریاست 88 فعالیت، معاونت آموزشی 114 فعالیت، معاونت پژوهش و فناوری 81 فعالیت، معاونت فرهنگی-اجتماعی و دانشجویی 109 فعالیت، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع 109 فعالیت و معاونت اداری و مالی 138 فعالیت.