مقدمه

نظام پیشنهادها، نظام مدونی است که فرایند مشارکت مستقیم اعضای دانشگاه را در فعالیت‌های مرتبط با اهداف تعریف شده را تسهیل نموده و آن را امکان پذیر می‌سازد. در این نظام وظیفه جمع‌آوری، ثبت، ارزیابی و امتیاز بندی پیشنهادهای رسیده از سوی اعضا و نیز ایجاد تسهیلات لازم جهت بکارگیری پیشنهادهای سازنده و تشویق و ترغیب اعضای پیشنهاد دهنده تعریف شده است. هم‌چنین، روشی است که از طریق آن می‌توان به یافته‌های ذهنی و اندیشه سرمایه‌های انسانی در حل مسائل و ایجاد سوالات جدید و راه حل‌های بهینه در راستای فرهنگ تغییر و بهسازی مستمر سازمان دست یافت.

 

معرفی

دانشگاه فردوسي مشهد با اعتقاد به ضرورت بهره‌گيری نظام‌مند از توانايی‌های فکری و خلاقيت سرمايه انسانی در اداره دانشگاه، اقدام به استقرار نظام پيشنهادها در سال 1386 نموده است و با توجه به ويژگي‌ها و ساختار سازماني دانشگاه، سازمان اجرايی نظام پيشنهادها متشكل از اركان ذيل است:

کميته عالی نظام پيشنهادهای دانشگاه

كميته عالي نظام پيشنهادهای دانشگاه كه متشكل از نماينده رييس دانشگاه (معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع كه رياست كميته را نيز به عهده دارد)، نمايندگان معاونت‌های ستادی (به انتخاب معاون مربوطه) و نمايندگاني از برخي از دانشكده‌ها (به انتخاب رييس كميته عالي) مي‌باشد. وظايف ذيل را بر عهده دارد:

  • مشارکت در طراحی نظام پيشنهادها و تدوين آيين‌نامه متناسب با ويژگی‌های دانشگاه؛
  • عارضه‌يابی و بهبود سيستم پيشنهادها پس از استقرار آن از طريق بررسي روند عملکرد نظام پيشنهادها و آگاهي از موانع و مشكلات و ارايه راهكارهای مناسب به منظور رفع آن‌ها؛
  • تصويب «سياست‌ها»، «بودجه» و «هدف‌گذاري کمي ساليانه شاخص‌های عملكردی نظام پيشنهادها»، چنانچه برخي از اين مصوبات نياز به طرح در جلسه هيأت‌رييسه دانشگاه داشته باشد، رييس كميته عالي موظف است آن مصوبات را در جلسه مذكور مطرح نمايد؛
  • تاييد موضوعات فراخوان (بذر پيشنهاد) ارايه شده توسط كميته‌های تخصصي نظام پيشنهادها؛
  • تصميم‌گيري در مورد بررسي پيشنهادهاي در سطح کلان و پيشنهادهايي كه نياز به بازنگری در آيين‌نامه نظام پيشنهادها دارند؛
  • تعيين امتياز پيشنهادهای ويژه؛
  • صحه‌گذاری امتياز پيشنهادهای قابل قبول (مصوب) توسط كميته‌های تخصصي؛
  • برنامه‌ريزی جهت برگزاری همايش‌های نظام پيشنهادها و انتخاب برترين‌های نظام پيشنهادها.

6

کميته‌های تخصصی نظام پيشنهادهای دانشگاه

اين کميته‌ها در سطوح حوزه رياست دانشگاه، معاونت‌های ستادی، دانشكده‌ها و در صورت لزوم بعضي واحدهای خاص تشکيل می‌شوند. در حوزه رياست دانشگاه اعضای كميته متشكل از مديران حوزه و يك تا سه نفر از كارشناسان حوزه به انتخاب مدير مربوطه مي‌باشند. در معاونت‌های دانشگاه اعضای كميته متشكل از اعضای شورای مديران و يك تا سه نفر از كارشناسان معاونت مربوطه به انتخاب معاون مربوطه می‌باشند. در دانشكده‌ها اعضای كميته متشكل از رييس دانشكده، معاون/ معاونين و يك تا سه نفر از كارشناسان دانشكده مربوطه به انتخاب رييس دانشكده مي‌باشند. در واحدهای خاص اعضای كميته متشكل از رييس، معاون و يك تا سه نفر از كارشناسان واحد به انتخاب رييس واحد می‌باشد. در كميته‌های تخصصي فوق يكي از كارشناسان منتخب به عنوان دبير كميته تخصصی توسط مدير/معاون دانشگاه /رييس دانشكده /رييس واحد مربوطه تعيين می‌شود.

اين كميته‌ها وظايف جلب مشاركت كاركنان واحد در قالب برگزاری جلسات توجيهی، تصميم‌گيری در مورد پيشنهادهای دريافتی (در مهلت 15 روزه از زمان ارايه پيشنهاد)، امتيازدهی به پيشنهادهی قابل قبول، تعيين مسئول اجرا و زمان اجرای پيشنهادهای پذيرفته شده، اجرای پيشنهادها و بهره‌گيری از تكنيك فراخوان پيشنهاد را بر عهده دارند. اسامي دبيران كميته‌های تخصصي به شرح جدول ذيل است:

ردیف کمیته تخصصی نظام پیشنهادها دبیر ردیف کمیته تخصصی نظام پیشنهادها دبیر
1 حوزه رياست جواد روحانی نژاد 11 دانشكده دامپزشكي تكتم كامل مقدم
2 معاونت آموزشي بهروز مشایخی فرد 12 دانشكده علوم سارا شربتیان
3 معاونت پژوهش و فناوری زهرا مجدی 13 دانشكده علوم اداري و اقتصادي امیرمحمد فکور ثقیه
4 معاونت فرهنگي-اجتماعي و دانشجویی محسن عبدالهیان احمدآباد 14 دانشكده علوم تربيتي و روان‌شناسي مینا طلاکوب
5 معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع محسن كاردان مقدم 15 دانشكده علوم رياضي نرجس خاتون ظهوریان
6 معاونت اداري و مالي نسترن فرمانبر 16 دانشكده كشاورزي محمد آمار
7 مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات احسان طیرانی راد 17 دانشكده معماري و شهرسازي اعظم نادری پور
8 دانشكده ادبيات و علوم انساني امیراسفندیار عامل محرابی 18 دانشكده منابع طبيعي و محيط زيست نويد آستان بوس
9 دانشكده الهيات و معارف اسلامي مليحه کازراني‌مقدم 19 دانشكده مهندسي لیلا دهقانی
10 دانشكده علوم ورزشي رضا تاتاری      

 

اهداف

  • بهبود شاخص‌هاي عملکردي و ارتقاء بهره‌وري دانشگاه ناشي از اجراي پيشنهادهاي کارکنان؛
  • بهبود فرهنگ سازماني و ارتقاء سرمايه‌ انساني دانشگاه؛
  • فعال‌سازي كاركنان در جهت فعاليت‌هاي بهبودجويي و پوياسازي محيط كار از طريق ايجاد بستر مناسب براي تبلور خلاقيت و استعدادهاي کارکنان؛
  • ايجاد و تقويت روحيه كار گروهي و تيمي؛
  • افزايش تعلق سازماني و رضايت شغلي كاركنان با فراهم آمدن زمينه مشاركت در بهبود دانشگاه؛
  • ايجاد اشتياق به يادگيري، مطالعه، آموزش و تحقيقات در كاركنان جهت يافتن فرصت‌هاي بهبود و ارايه پيشنهاد؛
  • ايجاد امکان شناسايي کارکنان خوش‌فكر، خلاق، جستجوگر و ممتاز در دانشگاه؛
  • بهبود و تسهيل اجراي تصميم‌ها و انجام امور با افزايش مشاركت كاركنان در تصميم‌گيري‌ها؛
  • همسو نمودن منافع فردي کارکنان با منافع سازماني؛
  • ايجاد روحيه مسئله‌يابي و مبارزه‌طلبي براي حل مشكلات به جاي روحيه فرار از مشكل و يا انتقال آن به  افراد يا ساير واحدهاي دانشگاه و
  • استقرار مديريت دانش و سازمان يادگيرنده با بهره‌گيري از سيستم اطلاعاتي (نرم‌افزار تحت وب): نظام پيشنهادها اين امكان را براي كاركنان فراهم مي‌سازد تا ضمن مشاهده و اطلاع‌يابي از پيشنهادهاي ساير كاركنان بتوانند فرصت‌هاي بهبود را در دانشگاه تعميم و گسترش دهند.

 

قوانین و مقررات

 

جریان کار کلی

7

 

روش اجرایی، فرم‌ها و راهنمای کاربری

 

گزارش آماری