مقدمه

در هر سازمانی مستندات فراوانی وجود دارد که حاوی اطلاعات مختلفی ­می­‌باشند. اطلاعاتی که در این اسناد وجود دارد در بخش­های مختلف کاری سازمان مورد نیاز بوده و باید به آن­ها مراجعه شود. یکی از بخش­‌های مدیریت اسناد سازمان، مدیریت آیین­‌نامه‌ها و قوانین و مقررات می­‌باشد و هدف از آن ایجاد شیوه قابل اطمینانی است که با استفاده از آن بتوان به کلیه اطلاعات مربوط به قوانین و مقررات و سیاست­‌ها و رویه­‌های موجود در هر موضوع دست یافت.

 

معرفی

سیستم مدیریت اسناد امکان ذخیره سازی، نگهداری و بهره‌برداری از انواع اسناد و مدارک را به صورت الکترونیکی و هوشمند فراهم می­‌کند. در سامانه مدیریت اسناد برای سهولت در جستجو قوانین و مقررات، می‌­توان از طریق عنوان، تاریخ تصویب، مرجع تصویب، موضوع، دانشگاه­‌های مشمول، مشمولین مصوبه، درجه اعتبار و کلمات کلیدی استفاده نمود. استفاده و بهره‌­گیری از سامانه مدیریت اسناد و بانک اطلاعاتی قوی آن، می تواند باعث سرعت بخشی و بهبود تصمیم ها در خصوص فعالیت­‌های دانشگاهی شده و با شفافیت ایجاد شده، کارآمدی و اثربخشی فعالیت­‌های همکاران دانشگاه را به همراه داشته باشد. این سامانه در سال 1399 استقرار یافت و بر مبنای سطوح دسترسی مصوبات قابل استفاده برای کلیه اعضای هیات علمی، غیرهیات علمی و دانشجویان دانشگاه می‌باشد.

 

اهداف

  •  دسترسی به متن متبر مصوبات در مقطع زمانی مورد نظر کاربر؛
  • تفكيك مصوبات معتبر از مصوبات غيرمعتبر؛
  • دسترسی سريع و آسان به كليه مصوبات دانشگاه با جستجوی موضوعی در این سامانه در هر زمان؛
  • سهولت در کنترل و حفاظت از مصوبات با قابلیت تعیین سطوح دسترسی؛
  • امكان نمايه سازی قوی بر اساس موضوع، مرجع تصويب، نوع مصوبه، كليد واژگان و غیره؛
  • جستجوی واژه‌ای در متن و عنوان مصوبات؛
  • جستجوی موضوعی در مصوبات با استفاده از کدهای موضوعی تعریف شده؛
  • امکان اخذ بازخورد از اعضای دانشگاه در خصوص مصوبات.

 

قوانین و مقررات

 

جریان کار کلی

5

 

روش اجرایی، فرم‌ها و راهنمای کاربری

 

گزارش آماری

تاكنون 10 مرجع تصويب در دانشگاه انتخاب شده كه در گام اول مصوبات سه مرجع هيات امنای دانشگاه از سال 1370 به تعداد 1183 مصوبه و 74 صورتجلسه، هيات رييسه از سال 1389 به تعداد 1344 مصوبه 391 صورتجلسه و شورای دانشگاه از سال 1393 به تعداد 24 مصوبه و 46 صورتجلسه بطور كامل ثبت و بهره برداری گردیده و مصوبات هفت مرجع ديگر (هیأت ممیزه، هیأت اجرایی جذب هیأت علمی، هیأت اجرایی منابع انسانی، شورای پژوهش و فناوری دانشگاه، شورای آموزشی دانشگاه، شورای سیاستگذاری امور بین‌الملل دانشگاه و کمیته دانشگاهی اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی) توسط گروه توسعه فرايندهای سازمانی (مديريت منابع انسانی، تشکیلات و فرایندها) دانشگاه با همكاری مراجع تصويب در حال بررسی و ثبت مي‌باشد.